Реформа системи виконання судових рішень: перезавантаження

Понеділок, Травень 7, 2018 - 15:00

Застаріла філософія процедури виконання судових рішень має поступитись впровадженню європейських підходів у роботі виконавців, що ґрунтуються на засадах соціальної спрямованості, відкритості, професійної етики та культури, якості та оперативності виконавчих дій. Саме цього від нас чекає суспільство.

Основна ідея змін полягає у захисті прав та інтересів як стягувачів, так і боржників, належному забезпеченні державою виконання судових рішень. Аби перевести наші ідеї в реальну площину, було розроблено паспорт еволюції системи виконання судових рішень, який передбачає впровадження конкретних змін на кожному етапі трансформації системи.

Паспорт реформ містить кілька важливих, навіть фундаментальних, пріоритетів.

Перший з них – це добровільне виконання рішень. Метою реформи є донесення до свідомості боржників невідворотності відповідальності за порушення. А відтак – і розуміння того, що, не виконавши рішення добровільно, в майбутньому вони можуть заплатити більше. Ми плануємо створити таку мотиваційну систему, за якої врегулювання спорів відбуватиметься без звернення до ДВС. Головні інструменти – це правопросвітницька кампанія, формування позитивного іміджу Державної виконавчої служби та приватних виконавців, врегулювання системи адміністрування діяльності експертів, а також створення альтернативних механізмів та інститутів - інституту згоди на виконання рішень та механізму альтернативних можливостей виконання рішень.

Другий пріоритет – здійснення виконавчих дій вчасно, кваліфіковано та якісно. По суті, це означає професійне та компетентне надання допомоги. Цієї мети плануємо досягнути за рахунок автоматизації процесів, зокрема – через взаємодію реєстрів та взаємодію ДВС з іншими органами та установами. Мова йде в тому числі про забезпечення доступу працівників ДВС до реєстрів нерухомості та транспортних засобів. Передбачається повністю автоматизувати процес документообігу, аби державні виконавці могли отримати повне досьє на боржника за максимально короткий термін, а громадяни – швидко та якісно скористатися послугами ДВС. Також планується знизити навантаження на держвиконавців, забравши невластиві їм функції, та мотивувати останніх до підвищення своїх професійних компетенцій через конкуренцію з приватними виконавцями та кар’єрні й фінансові стимули.

Третій пріоритет – забезпечення відкритості роботи органів ДВС, їх суспільна орієнтованість. Публічність, відкритість, прозорість, звітність перед суспільством – такі вимоги стоять перед виконавчою службою. Для їх реалізації планується створити мобільні та автоматизовані сервіси, сервісні центри, де громадяни зможуть отримати відповіді на всі питання без відвідування органів ДВС, розробити стандарти якості та запровадити моніторинг ефективності роботи виконавців.

В комплексі всі ці складові безумовно будуть підвищувати рівень довіри до цієї служби та впливати на підвищення кількості фактично виконаних судових рішень в Україні.

Хочу зазначити, що ініціативи Міністерства, які закладені у паспорт реформи, підтримано нашими міжнародними партнерами, які розподіляють виділені стратегічні цілі розбудови системи та очікувані результати і готові надавати допомогу у наших прагненнях, та схвалено на Колегії Міністерства, тому вже найближчим часом розпочнемо втілювати в життя сформований перелік конкретних заходів і дій!