Судова реформа в Україні: темний ліс на шляху до Європи

Четвер, Червень 14, 2018 - 16:45

Дніпропетровська область неодноразово опинялася в центрі конфліктів, пов“язаних з судовою владою на місцях. Обласні судді протягом багатьох років підігрували недоброчесним громадянам у їхніх злочинних схемах. І важко не погодитися, що подібні інциденти не раз вибухали в тому чи іншому куточку країни. 

Все це призвело до того, що мешканці області та України загалом втратили довіру до суду і критично ставляться до будь-яких процесів всередині суду.

Справедливість та прозорість судочинства є вагомим критерієм стабільності та відкритості влади. І саме такі вимоги були представлені під час Євромайдану у 2013-2014 роках. Ці ж вимоги ставлять перед українською державою і зараз. У цьому нам активно допомагають й європейські партнери. Саме у відповідь на запит від народу та зарубіжних колег у 2016 році в Україні нарешті розпочався масштабний процес реформування “третьої влади”.

Судова реформа в Україні на рівні із децентралізацією стала однією із ключових програм, яка має наблизити нашу країну на ще один крок до комлексної інтеграції в європейську спільноту. Вже майже два роки держава за підтримки європейських фахівців та консультантів намагається модернізувати судову систему, яка перебувала у стагнації десятки років.

Незважаючи на певні труднощі на шляху до покращення рівня судочинства в Україні, міжнародні партнери не раз запевняли, що українська сторона робить усе можливе аби реформа в державі відбулася в повному обсязі. У свій час Спеціальний представник Генерального секретаря Ради Європи в Україні Режі Брійя зазначав, що з 1995 року, коли Україна стала членом Ради Європи, остання рекомендувала проведення в країні повноцінної реформи правосуддя відповідно до стандартів Ради Європи. Ці зміни були покликані забезпечити захист прав людини в державі.

Конституційні зміни у сфері юстиції мають вирішальну роль не тільки для судової системи України, але й для історичного розвитку країни та її суспільства в цілому. У той самий час, ряд законодавчих актів, спрямованих на реалізацію цієї реформи, зокрема, нового Закону "Про Конституційний Суд України", нових принципів формування та діяльності Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів, процес формування нового Верховного Суду, проект змін до процесуальних кодексів України дає підстави відмітити значний прогрес у здійсненні цих поправок.

Окрім юридичних тонкощів реформи, її можна роздивитися як процес, який складається з трьох основних компонентів: прозорість діяльності судів, професійний і громадський контроль, а також належне фінансування судів. Саме ці три складові найкраще визначають ефективність змін у судовій гілці влади в Україні.

Завдяки впровадженню Закону України “Про судоустрій та статус суддів” було утворено три органи контролю за діяльністю судів — це Вища рада правосуддя, Вища кваліфікаційна комісія судів України, а також Громадська рада доброчесності. Кожен із цих органів має свій вплив на судову систему та є рушієм успішної реформи судової сфери.

До слова, Громадська рада доброчесності є одним із прикладів європейського підходу до здійснення контролю за державними структурами, адже залучає до цього процесу представників громадських об’єднань, які були скликані Головою Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 11 листопада 2016 року. Громадська рада доброчесності збирає, перевіряє та аналізує інформацію щодо судді (кандидата на посаду судді і надає Вищій кваліфікаційній комісії суддів України інформацію щодо судді або кандидата на посаду судді). Окрім цього, Рада може надавати висновок про невідповідність судді критеріям професійної етики та доброчесності, який додається до досьє кандидата на посаду судді або до суддівського досьє. Таким чином суспільство має прямий вплив на “третю владу”.

Ще однією важливою складовою реформи, яка наблизить нас до європейської родини, є відкритість та прозорість судів. Завдяки інноваційним змінам, громадяни України отримали доступ до електронного суду, який покликаний забезпечити прозорість правосуддя, підвищити якість роботи судів, а також забезпечити значну економію державних коштів. Електронний суд надає можливість отримувати інформацію про стан розгляду справи, час і місце розгляду, отримувати судові повістки у вигляді електронних повідомлень, отримувати копії рішень суду електронною поштою тощо. Це значно розширює можливості українців моніторити перебіг судових справ не виходячи з дому.

У реформі також закладено підвищення рівня матеріального забезпечення судів, що унеможливлює здійснення впливу та тиску на судді, а також мотивує до об’єктивного та неупередженого розгляду справ.

Загалом на забезпечення судів у 2017 році було виділено 6,6 млрд грн. У 2018 році ця цифра становить вже 10,6 млрд грн.

З боку Європи впроваджено спеціальний проект "Підтримка впровадженню судової реформи в Україні", який діє з 2016 року. Метою проекту є підтримка незалежності, справедливості та ефективності судової влади шляхом надання допомоги Україні у впровадженні реформ сектора правосуддя у відповідності до стандартів та рекомендацій Ради Європи.