Як вимушеним переселенцям оформити пенсію на території, куди вони переїхали?

Вівторок, Січень 13, 2015 - 12:45

Тож як оформити призначення пенсії громадянам, котрі переїхали з тимчасово окупованої території АР Крим або зони проведення АТО і стали на облік як вимушені переселенці? Про це розповідає керівник правових програм РОГО «Комітет виборців України», адвокат Микола Глотов:

«Для призначення пенсії за віком внутрішньо переміщена особа має не раніш ніж за місяць до досягнення пенсійного віку звернутися із заявою про призначення пенсії до відповідного районного або міського управління Пенсійного фонду України за місцем проживання (реєстрації), а також подати інші визначені законодавством документи.

В нашій країні прийнято, що факт проживання особи за певною адресою для органів Пенсійного фонду підтверджується відповідною відміткою в паспорті (по-старому - штамп «прописаний» або «зареєстрований»). Але для осіб, яких прийнято вважати «внутрішніми переселенцями», ч. 1 ст. 5 Закону «Про забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб» зроблено виняток. Їх місце проживання підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Тому при зверненні за призначенням пенсії переселенцю, крім пред'явлення власного паспорта, також слід надати працівнику Пенсійного фонду вказану довідку.

Крім заяви і довідки для отримання пенсії, потрібно ще подати:

1. Документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, яким в паспорті в зв'язку з відмовою від такого номера проставлено відповідну відмітку) або свідоцтво про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

2. Трудову книжку. За відсутності трудової книжки чи записів в ній - інші документи, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.

Наприклад, довідки, виписки з наказів, посвідчення, відомості про заробітну плату. Якщо внутрішньо переміщена особа під час переїзду на контрольовану українською владою територію не змогла привезти з собою трудову книжку (наприклад, не забрала її у відділі кадрів на заводі), то її вона може спробувати поновити. Хоча з цим справді можуть виникнути труднощі.

Так, до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників ще в жовтні 2014 року були внесені доповнення. Ними передбачено, що дублікат трудової книжки також може бути виданий за новим місцем роботи у зв'язку з відсутністю доступу до трудової книжки працівника внаслідок надзвичайної ситуації, передбаченої Кодексом цивільного захисту України, або проведення антитерористичної операції на території, де працював працівник. Дублікат видається на підставі заяви працівника та отриманої ним у письмовому вигляді інформації зі штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації про виникнення надзвичайної ситуації або Антитерористичного центру при Службі безпеки України про проведення антитерористичної операції на території, де працював працівник, що надається в довільній формі. У разі відновлення доступу до трудової книжки записи з дубліката про періоди роботи переносяться до трудової книжки.

3. Індивідуальні відомості про застраховану особу - за період роботи з 01.07.2000 р. (можна отримати в управлінні ПФ) чи довідка про заробітну плату до 01.07.2000 р.

4. Документи, що засвідчують особливий статус особи (наприклад, посвідчення учасника бойових дій і довідка військового комісаріату про період участі у бойових діях).

5. Клопотання (направлення) про достроковий вихід на пенсію (наприклад, це стосується осіб, звільнених з роботи по скороченню за рік до виходу на пенсію).

Варто пам'ятати, що наведений перелік є загальним і в кожній конкретній ситуації може постати необхідність подати інші документи. Тому перед зверненням за призначенням пенсії радимо порадитися з юристом.

Слід також зазначити, що згідно з ч. 5 ст. 45 Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» документи про призначення пенсії мають розглянути та не пізніше 10 днів з дня їх надходження. За результатами розгляду повинно бути прийняте рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії. Однак таку відмову можна оскаржити до суду».

 

Нагадаємо, що для отримання безоплатної правової допомоги та іншої інформації щодо свого статусу переселенці, котрі проживають на Рівненщині, можуть звертатися до центрів права РОГО «Комітет виборців України» в Рівному та Сарнах:

Адреса центру права в м. Рівне: вул. Короленка, 6, 1 поверх, каб. 4. Тел.: (0362) 26-38-47.

Адреса центру права в м. Сарни: вул. Суворова, 8. Тел.: (03655) 2-10-34.