5 ключових новацій судової реформи
Змінюються механізми
Одна з головних новацій - визначення Верховного суду як єдиної касаційної інстанції в Україні і введення нового порядку розгляду справ у ВСУ.
Суддів Верховного суду вибиратимуть на конкурсній основі, проте в кінцевому підсумку їх затверджуватиме Президент. Що, на думку юриста ЮК "Волхв" Ярослави Борки, дає можливість затягнути процес відбору, а також істотно збільшить президентський вплив на судову владу.
Питання відбору і призначення суддів увесь цей час цікавив громадськість найбільше. Що й зрозуміло. За словами Михайла Жернакова, експерта судової групи Реанімаційного пакету реформ, незалежно від того, які процедури судочинства ухвалять, виконувати ці норми будуть конкретні люди, від чесності яких залежатиме якість судочинства в Україні.
Проте, є чимало й інших дуже важливих новацій. За словами юристів, Вищий адміністративний суд України, Вищий господарський суд України та Вищий спеціалізований суд України перестануть розглядати цивільні й кримінальні справи. Усі справи, які залишилися на розгляді в цих судах, передадуть у Верховному суду.
Монополія адвокатури
Друга новація - це нові процесуальні норми, які встановлюють, що виключно адвокат здійснює представництво інтересів у судах. Ці правки наберуть чинності з наступного року.
З іншого боку, юристи визнають, що це підвищить якість юридичної допомоги й дасть можливість реально стягнути компенсацію за роботу адвоката.
Утім, такий перехід не відбудеться одномоментно. Передача представництва в судах адвокатурі займе кілька років.
Електронний суд
Третій момент: вводять так званий "електронний суд" - Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. Її призначення: обмін інформацією в електронній формі між судами й учасниками процесу.
Згідно з новою редакцією ЦПК і КоАП, відповідача, третю особу, свідка, місце проживання, місцеперебування чи роботи якого невідоме, викликатимуть у суд через оголошення на офіційному веб-порталі Судової влади України.
Судовий збір і застава
Документ також передбачає перегляд ставок судового збору - четверте ноу-хау реформи. Автори закону задумували цей захід, щоб посилити роль судового збору як основного джерела фінансування судової системи. Утім, за словами голови парламентського комітету з питань правової політики і правосуддя Руслана Князевича, під час доопрацювання тексту до другого читання з нього прибрали ідею збільшення судового збору.
Утім, як повідомила пресі народний депутат Олена Сотник, судовий збір не підвищується для суду першої інстанції, а лише для тих, хто захоче подати апеляцію чи касацію.
Крім того, за словами Ярослави Борки, повторюючи відносно новий закон "Про виконавче провадження", судова реформа передбачає норму, при якій для відкриття провадження, позивач зобов'язаний внести на депозитний рахунок суду гроші для забезпечення можливого відшкодування майбутніх витрат відповідача на професійну юридичну допомогу. Якщо ж позивач не внесе зазначеної суми, суд може відмовити йому в позові.
Спрощений порядок
П'ятим хітом стали формулювання. Для удосконалення судової системи вводять такі поняття як "зразкова справа" і "типова справа", а також інститут наказного провадження і досудового врегулювання спору. Також вводять штрафи за зловживання процесуальними правами й обов'язками сторін у суді.
Зокрема, Кодекс адміністративного судочинства включає новелу - процесуальний механізм розгляду типових справ за прикладом рішення Верховного суду в одній із таких справ (зразковій справі).
Деякі прості категорії справ розглядатимуть у наказовому порядку або в порядку спрощеного судочинства. Можливість оскарження судових рішень у таких справах буде дещо обмежена.
Занепокоєння викликає і припинення цієї процедури. Наприклад, якщо одна зі сторін не хоче продовжувати врегульовувати спір таким чином, процес урегулювання припиняється, а справу передають іншому судді, що може бути приводом для затягування розгляду справи.
Джерело: https://ua.censor.net.ua/