Які документи треба подавати для приватизації житла?

   Переважна більшість українців уже давно приватизували своє житло. Однак до центрів права РОГО «Комітет виборців України» інколи звертаються за консультацією громадяни, які цього ще не зробили. В когось не було на це часу, а в когось виникали проблеми, зокрема при подачі необхідних для приватизації житла документів до органів місцевого самоврядування (виконкомів місцевих рад). Адже в більшості випадків люди не знають чіткого переліку такої документації.

    І, на жаль, нерідко цим вміло користуються деякі чиновники, котрі вимагають від громадян надавати додаткові документи, які взагалі непередбачені чинним законодавством про приватизацію житла.

    Наприклад, на сайті Сарненської міської ради Рівненської області в переліку адміністративних послуг, які надаються виконкомом цієї ради, вказано, що при приватизації житла, крім інших необхідних для цього документів, громадяни мають подавати довідки про відсутність боргів за комунальні послуги. Тобто, люди мусять бігати по комунальним підприємствам, збираючи такі підтвердження. Якщо борги є, то, судячи з логіки сарненських чиновників, громадянин не зможе приватизувати своє житло, поки не сплатить борги.

    Проаналізувавши чинне законодавство України, фахівці Рівненського КВУ дійшли висновку, що подібні вимоги (довідок про відсутність боргів) органів влади є незаконними. Тому про те, які документи громадяни зобов'язані подавати, аби приватизувати житло, розповідає юрист центру права РОГО «Комітет виборців України» в м. Сарни В'ячеслав Горбенко:

    «Порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян визначений у відповідному Положенні, затвердженому Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 № 396.

    Відповідно до пункту 17 цього Положення громадянин, який виявив бажання приватизувати займану ним і членами його сім'ї на умовах найму квартиру (будинок), жиле приміщення в гуртожитку, кімнату в комунальній квартирі, звертається в орган приватизації, де одержує бланк заяви та необхідну консультацію. Органом приватизації, як правило, є або міськвиконком місцевої ради, або одне з комунальних підприємств, утворених ним.

    Згідно з пунктом 18 Положення громадянином до органу приватизації подаються:

- оформлена заява на приватизацію квартири (будинку), жилого приміщення у гуртожитку, кімнати у комунальній квартирі;

- довідка про склад сім'ї та займані приміщення;

- копія ордера про надання жилої площі (копія договору найму жилої площі в гуртожитку);

- документ, що підтверджує невикористання ним житлових чеків для приватизації державного житлового фонду (таким документом є довідка з попередніх місць проживання (після 1992 року) щодо невикористання права на приватизацію державного житлового фонду);

- копія документа, що підтверджує право на пільгові умови приватизації;

- заява-згода тимчасово відсутніх членів сім'ї наймача на приватизацію квартири (будинку), жилих приміщень у гуртожитку, кімнат у комунальній квартирі.

   Як видно з наведеного вище переліку, серед необхідних для приватизації житла документів довідок про відсутність комунальних боргів немає. А отже, громадяни не зобов'язані їх збирати та подавати до органу приватизації. Відповідно і чиновники, відповідальні за приватизацію житла, не мають права змушувати людей це робити».

   Тож радимо громадянам, котрі стикнулися з такими проблемами при приватизації житла, активно відстоювати свої права та звертатися до суду з позовною заявою. Але для більш ефективного захисту краще спочатку звернутися за правовою допомогою до юриста або адвоката.

                                                                                                 Юридичний відділ РОГО КВУ

Поширити